یادگیری زبان انگلیسی: ۱۰ نکته کلیدی (بخش 2)

یادگیری زبان انگلیسی: ۱۰ نکته کلیدی (بخش 2)

بخش اول 10 نکته کلیدی یادگیری زبان انگلیسی را اینجا بخوانید و اما حالا بخش دوم این مبحث :

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-5 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 5

 از دیکشنری انگلیسی استفاده کنید!

اگر حتی سطح زبان شما مبتدی (elementary، basic و یا هر عنوان دیگری) هم باشد، استفاده از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی تاثیر فوق العاده ای در سرعت و عمق یادگیری زبان انگلیسی شما خواهد داشت. بسیاری از زبان آموزان ایرانی سال ها در دوران دبیرستان زبان انگلیسی خوانده اند ولی هنوز از استفاده کردن از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی می ترسند. با دیدن معنی کلمات در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی شما بسیار سریعتر با ساختار های گرامری زبان انگلیسی آشنا می شوید و در کنار آن یاد می گیرید چطور مفاهیم مختلف را به زبان انگلیسی توضیح دهید. بگذارید مثالی برایتان بزنم. کلمه Language را در نظر بگیرید. در دیکشنری مریام وبستر برای معنی کلمه Language  آمده:

the system of words or signs that people use to express thoughts and feelings to each other

همانطور که می بینید در عبارت بالا هیچ کلمه عجیب و غریبی وجود ندارد و شاید برای خیلی ها تنها لازم باشد معنی کلمه ای مثلexpress چک بشود:

said or given in a clear way

می بینید که در معنی کلمه express دیگر کلمه سختی وجود ندارد و شما توانستید با دو بار چک کردن معنی کلمه اولیه خود یعنی Language را به انگلیسی بفهمید. البته همیشه هم با چک کردن معنی دو کلمه کارتان راه نخواهد افتاد و شاید مجبور شوید چندین کلمه را به همین شکل بررسی کنید. ولی نکته مهم این است که بعد از مدتی که تعدادی از این کلمات کلیدی (مثل express) را یاد بگیرید کارتان بسیار آسان تر خواهد شد و به آسانی می توانید از یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید و از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید.

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-6 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 6

انگلیسی فکر کنید!

یکی دیگر از نکات مهم و تاثیر گذار در یادگیری زبان انگلیسی فکر کردن به انگلیسی است. ترجمه از یک زبان به زبانی دیگر فرایندی زمانبر است. تصور کنید، برای هر جمله ای که می خواهید به زبان انگلیسی بیان کنید ذهن شما باید ابتدا معادل فارسی اش را بسازد و سپس آن را به انگلیسی برگرداند. زبان آموزانی که به این کار عادت دارند هرگز نخواهند توانست بطور روان حرف بزنند و وقتی انگلیسی حرف می زنند چون مجبورند همه چیز را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنند، حرف زدنشان منقطع بوده و به نظر می رسد مطمئن نیستند چه می خواهند بگویند. این کمترین اتفاقی است که ممکن است در ترجمه از فارسی به انگلیسی رخ دهد. ماجرا زمانی بدتر می شود که ذهن شما بعلت عادت داشتن به ترجمه از فارسی به انگلیسی، عدم تشابه ساختار های فارسی و انگلیسی را نادیده می گیرد و باعث می شود حرفتان مزحک به نظر برسد و حتی گاهاً غیر قابل فهم باشد. بگذارید مثالی بزنم: اگر بخواهید بگویید من ۲۰ سال دارم و این را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنید(یکی از رایج ترین استباهات زبان آموزان)، اشتباهی که ممکن است رخ دهد این است که جمله انگلیسی شما در نهایت این بشود:

I have 20 years.

در حالیکه ساختار درست برای بیان سن در زبان انگلیسی به این شکل است:

I am 20 (years old).

یا مثلا اگر بخواهید بگوید “بعد از یه مدت یاد گرفتمش”:

After a time i learned it.

در حالیکه ساختار درست برای بیان “یه مدت” در زبان انگلیسی به این شکل است:

After some time i learned it.

حال چطور می توان به انگلیسی فکر کرد؟ با یادگرفتن ساختار های زبان انگلیسی و استفاده مکرر از آنها و دیدن فیلم و گوش کردن به آهنگ و بطور خلاصه رعایت نکات ۱ تا ۵! تاکید می کنم، تا زمانی که به فارسی فکر می کنید و آن را به انگلیسی ترجمه می کنید و سپس به زبان می آورید، امکان ندارد بتوانید به شکلی روان انگلیسی صحبت کنید.

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-7 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 7

هر روز زبان انگلیسی بخوانید!

اگر برنامه هفنگی بسیار شلوغی دارید و تنها ۷ دقیقه برای یادگیری زبان انگلیسی در هفته فرصت دارید، مطالعه روزی ۱ دقیقه بهتر از مطالعه ۷ دقیقه ای در یک روز هفته است. منظورم این است که هر چقدر زمان در هفته برای یادگیری زبان انگلیسی اخنصاص داده اید، آن را بین روز های هفته پخش کنید تا بطور منظم هر روز با زبان انگلیسی برخورد داشته باشید. مهمترین فاکتور یادگیری زبان انگلیسی و در کل هر زبانی تکرار است. هرچه فاصله بین درگیر بودن شما با زبان انگلیسی کمتر باشد، مثلاً هر روز، همانقدر مطالبی که یاد می گیرید بیشتر در ذهنتان می ماند و ذهنتان هم آمادگی بیشتری برای یادگیری مطالب جدید خواهد داشت. البته نیازی نیست هر روز روی همه مهارت های زبان انگلیسی کار کنید و اصلاً چنین کاری ممکن است باعث دلزدگی شما بشود. بهتر است یک روز روی ریدینگ، یک روز روی لیسنینگ و به همین ترتیب کار کنید. البته اگر فکر می کنید دلزده نمی شوید و زمان نسبتا خوبی در روز برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص داده اید، می توانید روی همه مهارت ها هم کار کنید. پس جمله طلایی را به خاطر بسپارید: تکرار مهمترین عامل ﻣﻮفقیت در یادگیری زبان انگلیسی است.


پیشنهاد ما برای یادگیری سریع زبان انگلیسی مجموعه برتر Why not با تدریس استاد مهران میرزایی می باشد برای اطلاعات بیشتر و  نمونه آموزش کلیک کنید


 

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-8 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 8

با دوستان خود انگلیسی حرف بزنید!

یکی از راه هایی که می توانید روی مهارت کلیدی Speaking خود کار کنید این است که با دوستانتان انگلیسی حرف بزنید. یادگیری زبان وقتی به صورت گروهی باشد بسیار لذت بخش تر خواهد شد. پس، خارج از کلاس زبان هم می توانید با دوستانتان قرار بگذارید و انگلیسی بزنید. یا اگر دانشجو هستید و در خوابگاه زندگی می کنید می توانید یک شب در هفته با دوستانتان موضوعی تعیین کنید و در موردش حرف بزنید. اگر سطح زبانتان پایین باشد که می توانید از دوستان قوی ترتان یاد بگیرید و اگر هم سطح زبانتان از سایر دوستانتان بالاتر باشد هم با یاد دادن به آنها دانسته های شما تثبیت خواهند شد. پس مهم نیست سطح زبانتان در مقایسه با دوستانتان چطور است، به هر حال این کار به نفع شماست. خیلی از زبان آموزان وقتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند منتظر می مانند تا به سطح قابل قبولی برسند و بعد شروع کنند به حرف زدن. این طرز فکر اشتباه محض است. کمی اعتماد به نفس داشته باشید و بدون توجه به سطح زبانتان حرف بزنید. نترسید، اشتباه بد نیست.

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-9 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 9

 لهجه استاندارد مهم است!

لهجه مهم است! شما اگر گرامر و دامنه لغت خیلی خوبی داشته باشید و بتوانید روان حرف بزنید، هنوز با یک لهجه غیر استاندارد ممکن است فهم حرف های شما بسیار سخت باشد. مثلاً کسی که فرق V و W را رعایت نمی کند و یا بین th در think و this فرقی قائل نیست، حرف هایش ممکن است بسیار گیج کننده و حتی غیر قابل فهم باشد. علاوه بر اینکه باید روی نحوه صحیح تلفظ حروف دقت کنید، باید به استرس کلمات و لحن بیان جملات و بسیاری چیزهای دیگر هم توجه کنید. بهترین راه بهبود لهجه تقلید از افرادی است که انگلیسی زبان مادریشان است. مثلاً در فیلم ها. مهم نیست British حرف می زنید یا American، فقط باید درست حرف بزنید. یک لهجه استاندارد می تواند بسیاری از ضعف های زبان شما را پوشش دهد، در حالیکه یک لهجه بد و غیر استاندارد باعث می شود سطح زبان شما آنطور که باید به نظر نیاید. پس، یک لهجه را انتخاب کنید و آن را درست یاد بگیرید.

 


مجموعه جذاب و کاربردی Why not که بر پایه شنیدن و تکرار است را بشنوید

برای سفارش مجموعه Why not از اینجا اقدام کنید


 

یادگیری-زبان-انگلیسی--نکته-10 یادگیری زبان یادگیری زبان انگلیسی: 10 نکته کلیدی (قسمت دوم) 10

اصطلاحات عامیانه را جدی بگیرید!

آخرین نکته ای که برای سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری زبان انگلیسی باید اشاره کنم، یادگیری اصطلاحات عامیانه است. اصطلاحات عامیانه مثل Idioms و Slangs در زبان انگلیسی روزمره بسیار استفاده می شوند و اگر می خواهید وقتی حرف می زنید کتابی و مثل یک روبات به نظر نیایید، باید اصطلاحات عامیانه زبان انگلیسی را یاد بگیرید و استفاده کنید. استفاده از اصطلاحات عامیانه رایج می تواند سطح زبان شما را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. زیرا اولاً حرف دیگران را راحت تر و بهتر می فهمید و ثانیاً حرف زدن شما طبیعی تر و حرفه ای تر به نظر می رسد.


کتاب جملات و عبارات روزمره مکالمات انگلیسی را که در 270 صفحه آماده کرده ایم اینجا دریافت کنید


منبع