ناتوانی در یادگیری زبان انگلیسی

ناتوانی در یادگیری زبان انگلیسی

منبع < سایت زبانشناس>

آیا احساس می‌کنید که در یادگیری زبان انگلیسی ناتوان هستید؟

همانند من، شما نیز شاید یک تجربه‌ی نه‌چندان خوبی از یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه یا آموزشگاه داشته‌اید. این تجربه شاید تاثیری منفی روی خودباوری شما گذاشته است. تا آنجایی که از یادگیری زبان پشیمان شده‌اید و یا در همان سطوح نخستین متوقف مانده‌اید و به این باور رسیده‌اید که شما برای یادگیری زبان مناسب نیستید.
حقیقت ولی چیز دیگری است. شاید یکی از دیگری درزمینهٔ یادگیری زبان کم یا بیش تواناتر باشد، ولی همه توانایی این را دارند که زبان دومی مانند انگلیسی را یاد بگیرند. زیرا همچون یک انسان، مغز ما طوری طراحی شده است که به‌خوبی و به‌راحتی زبان را یاد بگیرد. ما هنگامی‌که بچه بودیم این کار را انجام دادیم و زبان مادری را یاد گرفتیم. بنابراین اکنون نیز می‌توانیم این کار را انجام دهیم و پژوهش‌های علمی نیز همین را نشان می‌دهد.
در شمار فراوانی از کشورهای اروپایی مانند دانمارک، سوئد و نروژ، بالای نود درصد از مردم جامعه می‌توانند که به زبان دومی گفتگو کنند. این موضوع از بهر این نیست که آن‌ها از دید ژنتیکی زبان‌آموزانی باهوش هستند. بلکه برای این است که هم در شرایط مناسبی قرار دارند و هم انگیزه بالایی برای یادگیری زبان دوم دارند.
افراد بسیار زیادی در اسکاندیناوی هستند که باور دارند استعداد ویژه‌ای در یادگیری زبان ندارند ولی به‌هرحال موفق می‌شوند که این کار را انجام دهند و زبان دوم را یاد بگیرند. همانند آنچه در شعار برند نایک گفته می‌شود: تنها انجامش بده! شما نیز کافی است که این فرایند را آغاز کنید و به پایان برسانید.

برای آموزش زبان انگلیسی تنها به دو چیز احتیاج دارید

۱- انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی

در یادگیری زبان انگلیسی، بخش روان‌شناختی آن هشتاد درصد راه است. یعنی اگر شما از دیدگاه روانی انگیزه‌ی بالایی داشته باشید و عزم جزمی برای این کار داشته باشید، بقیه‌ی راه برای شما آسان است. ولی اگر انگیزه‌ای نداشته باشید، هیچ‌گاه موفق به یادگیری زبان نخواهید شد.

۲- روش مناسب آموزش زبان انگلیسی

اگر بخواهیم یادگیری زبان را به یک خودرو تشبیه کنیم، انگیزه همان سوخت خودرو و روش یادگیری مدل خودرو است. یعنی هیچ روشی بدون داشتن انگیزه شما را به جایی نمی‌رساند. ولی اگر انگیزه داشته باشید با هر روشی می‌توانید به آرمان خود برسید اما دیر و زود دارد. بهترین راه این است که بهترین روش را استفاده کنید. به‌ویژه اینکه در یادگیری زبان انگلیسی بهترین روش کمابیش ساده‌ترین آن است. ساده نه از این دیدگاه که کوشش کمتری بخواهد بلکه از این بابت که پیچیدگی کمتری به همراه دارد. برای آموزش زبان انگلیسی نه نیازی به این هست که کتاب‌های قطور گرامری را با توضیحات پیچیده‌ی آن را خواند، و نه به کتاب‌های لغت نیاز است. تنها کافی است که در جریان طبیعی روند یادگیری زبان حرکت کرد. یعنی خواندن و شنیدن.

شما در یادگیری زبان انگلیسی ناتوان نیستید.

شاید شما به‌اندازه‌ی دیگران‌ در یادگیری زبان انگلیسی سریع نباشید ولی به دیگری چه؟ یادگیری زبان انگلیسی که مسابقه نیست. اگر انگیزه‌ی کافی را دارید و عزم خود را جزم کرده‌اید پس شروع کنید. باز هم تکرار می‌کنم که برای این کار سعی نکنید که راهی پیچیده انتخاب کنید که این موضوع درست همان چیزی است که انگیزه‌ی شما را کاهش می‌دهد.

منبع:سایت زبانشناس

مجموعه جذاب آموزش مکالمه انگلیسی Why not را گوش دهید

3 دیدگاه

دیدگاه‌ها بسته هستند.