تجربه هایی برای یادگیری زبان انگلیسی – 2

تجربه هایی برای یادگیری زبان انگلیسی – 2

در این مقاله آقای ابراهیم خلیل مهرنو برخی از تجربه های شخصی خود در ارتباط با یادگیری زبان انگلیسی و نیز متدهای مختلف یادگیری زبان انگلیسی در اختیارتان قرار می دهد.

امروزه زبان انگلیسی و تسلط کامل بر آن یکی از پیش شرط های موفقیت های تحصیلی و اجتماعی است. تاکنون نوشته های بسیاری در مورد اهمیت فراگیری زبان انگلیسی به قلم نگارش در آمده اند و به همین جهت قصد نداریم فواید و اهمیت یادگیری زبان انگلیسی را بار دیگر در این نوشته مورد بررسی قرار دهیم. مخاطب این نوشته افرادی هستند که با درک نقش و اهمیت زبان انگلیسی سعی در فراگیری آن دارند. به عبارت دیگر یادگیری زبان انگلیسی قدم دوم است ! قدم اول در فراگیری زبان انگلیسی ، احساس نیاز و رشد علاقه به فراگیری زبان است و در واقع روی صحبت این نوشته با افرادی است که قدم اول را با موفقیت طی کرده اند.

به جرات انتخاب و تصمیم گیری در مورد چگونگی یادگیری زبان یکی از مهمترین گام ها در فراگیری زبان است. هر زبان آموزی در ابتدای راه خود با حجم عظیمی از تبلیغات کلاس ها و بسته های آموزشی زبان مواجه می شود که هر یک مدعی کارآمدترین متدهای آموزشی و بهترین راه برای یادگیری زبان هستند. سوال اصلی اینجا مطرح می شود که کدامیک از این بسته ها و کلاس های آموزشی مناسب هستند و می توانند زبان آموزان را به خواسته های خود برسانند. نوشته زیر جمع بندی تجربه های شخصی من در این یادگیری زبان انگلیسی است.

هدف من از یادگیری زبان انگلیسی چیست ؟

چگونگی پاسخ دادن به این سوال نقش کلیدی و تعیین کننده ای در فراگیری زبان ایفا می کند. در ابتدای راه باید با خودتان کاملا رو راست باشید و بدانید در حال حاضر در چه شرایطی هستید و از این به بعد می خواهید به کجا برسید و یا به قولی نقشه راه را ترسیم کنید. یک فاکتور تعیین کننده دیگر نیز در این مرحله وجود دارد ، آیا به یادگیری زبان علاقه دارید و یا صرفا جهت برطرف کردن نیاز خاصی به یادگیری زبان روی آورده اید. اصولا افرادی که بدلیل علاقه شخصی قصد یادگیری زبان را دارند با محدودیت زمانی کمتری نسبت به افرادی که قصد یادگیری زبان جهت رفع نیازهای خاصی را دارند ، روبرو هستند و به همین دلیل می توانند زبان را در بازه زمانی طولانی تر فراگیرند.

کلاس زبان یا بسته های آموزشی ؟

تا به امروز بسته های آموزش زبان زیادی تولید و به بازار عرضه شده اند. هر یک از این بسته های آموزشی مدعی نوآوری های خلاقانه ای هستند که می توانند شما را در یادگیری زبان یاری دهند. این بسته های آموزشی با شعارهای جذاب خود می توانند بسیاری از زبان آموزان را به سمت خود جذب کنند. بیشتر این بسته های آموزشی با تاکید بر افزایش سرعت یادگیری و هزینه ای به مراتب کمتر از کلاس های آموزش زبان و گاها با ارائه شعارهایی غیر واقعی ، زبان آموزان را به تهیه این بسته ها مجاب می کنند. اما حقیقت نهفته در پشت این بسته های آموزشی چیست؟

بسته های آموزش زبان موجود در بازار را می توان به ۲ دسته کلی تقسیم بندی کرد. بسته های نرم افزاری که بر اساس کتاب های آموزشی و متدهای خاص آنان تهیه می شوند و بسته های نرم افزاری که با ابداع کردن شیوه های نوین آموزشی سعی در انتقال مفاهیم به کاربر دارند. تجربه نشان داده است که بسته های تولید شده بر اساس کتاب های آموزشی به تنهایی موفقیت های چشمگیری نداشته اند و حرف چندانی برای گفتن ندارند. نرم افزار های این دسته معمولا مکالمات و تمرین های مطرح شده در سطح کتاب را به صورت مالتی مدیا ارائه می کنند. بسته های نرم افزاری گروه دوم غالباً بر پایه شیوهای نوین آموزشی تهیه می شوند اما باید توجه داشته باشید که در تهیه بسیاری از این بسته ها (به ویژه در کشورمان) هیچگونه مطالعه علمی صورت نگرفته است . یادگیری انگلیسی در خواب مصداق بارز نرم افزاری تجاری است که بدون هیچ پایه ی علمی تهیه و تولید شده است.


پیشنهاد ما برای یادگیری سریع زبان انگلیسی مجموعه برتر Why not با تدریس استاد مهران میرزایی می باشد برای اطلاعات بیشتر و  نمونه آموزش کلیک کنید


 

باتوجه به مطالب عنوان شده می توان نتیجه گرفت که بسته های نرم افزاری کارایی چندانی در یادگیری زبان ندارند ؟

خیر ! بسته های نرم افزاری خوبی در داخل و خارج کشور تولید شده است که لیستی از مفیدترین و کاربردی ترین آنها ارائه خواهد شد.

مهمترین نکته ای که می توان در مورد بسته های آموزشی به آن اشاره کرد ، نسبت مستقیم حصول موفقیت از بسته های آموزشی و اراده و پشتکار خودتان است. بسته های آموزشی مناسب افرادی است که می توانند برای خود برنامه ریزی کنند و با احترام و پایبندی به برنامه ریزی خود ، آن را به صورت مداوم و بدون وقفه ادامه دهند. یکی از مهمترین دلایلی که افراد نمی توانند موفقیت چندانی از بسته های آموزشی کسب کنند عدم پشتکار و برنامه ریزی مناسب برای دنبال کردن این بسته ها به صورت مداوم است. کلاس آموزشی برای افرادی که نمی توانند برنامه ریزی کنند و یا به برنامه ریزی خود پایبند بمانند ، بهترین راه فراگیری زبان انگلیسی است. در پایان ذکر این نکته نیز مفید به نظر می رسد که اصولا هیچ یک از بسته های موجود نمی توانند موفقیت چندانی در مکالمه برای شما به ارمغان آورند. پس اگر مکالمه زبان انگلیسی از الویت های شماست ، کلاس گزینه مناسب تری به شمار می آید.  برخی از بهترین بسته های آموزشی تولید شده در ادامه متن معرفی خواهند شد.

 

مهم ترین مهارت در یادگیری زبان چیست ؟

همانگونه که می دانید یادگیری زبان در چهار مهارت خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و گوش دادن خلاصه می شود. به نظر می رسد گوش دادن اولین مهارت مورد نیاز برای یادگیری زبان است. همانگونه که اصولا زبان مادری را از طریق گوش دادن یاد گرفته ایم ، افزایش توانایی و مهارت گوش دادن در یادگیری زبان جدید نسبت مستقیمی با حصول موفقیت در فراگیری آن زبان دارد. بعد از گوش دادن ، صحبت کردن (مکالمه) مهمترین نیاز و مهارت یک زبان آموز به شمار می آید.

اصولا زبان آموزانی که موفق می شوند از طریق گوش دادن و صحبت کردن با محیط ارتباط برقرار کنند در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن نیز بسیار موفق تر ظاهر می شوند. خواندن سومین و یکی از ساده ترین مهارت های یادگیری زبان است. مهارت خواندن بیش از هر چیز نیاز به داشتن دایره وسیعی از لغات دارد. گسترده شدن مرزهای دایره لغات شما تنها نیازمند زمان و کمی پشتکار است. بدون شک بسته های آموزشی زبانی که تمرکز خود را بر روی تقویت دایره لغات کاربران بنا کرده اند ، یکی از موثرترین راه ها برای تقویت مهارت خواندن هستند. کتاب های خوبی نیز در زمینه لغات کاربردی زبان موجود است که می توانند شما را در رسیدن هر چه سریعتر به موفقیت در خواندن یاری دهند. نوشتن آخرین مهارتی است که زبان آموز باید تمرکز خود را بر روی آن بگذارد. در یک جمع بندی کلی از مطالب ذکر شده می توان به این نکته دست یافت که گرامر و قواعد دستوری خاص ، یکی از آخرین مواردی است که باید در دستور یادگیری زبان قرار گیرد. به نظر می رسد یادگیری گرامر و قواعد دستوری کلی همزمان با کار بر روی مهارت صحبت کردن نیاز های پایه به گرامر را رفع نماید. به عبارت دیگر تمرکز بر روی قواعد دستوری باید در مرحله آخر یادگیری زبان انجام شود و پیش نیازی برای نوشتن در نظر گرفته شود. بسیاری از کلاس های زبان هستند که تاکید زیادی بر گرامر می کنند و مدت زمان بسیاری را صرف گرامر می کنند اما واقعیت این است که تا زمانی که نتوانید حرف بزنید (مکالمه کنید) ، عملا در یادگیری زبان موفق نشده اید. باید حرف بزنید ! حتی اگر صحبت های شما از نظر گرامری خطا دارد. حرف زدن تنها راه یادگیری زبان است. بسیاری افراد هستند که سالها به کلاس زبان می روند اما بدلیل اینکه تمرکز این کلاس ها به جای حرف زدن بر یادگیری گرامر است ، عملا در پایان احساس ضعف می کنند و نمی توانند نتیجه دلخواه را کسب کنند. پس فراموش نکنید ، اگر می خواهید زبان یاد بگیرید باید حرف بزنید !


پیشنهاد ما برای یادگیری سریع زبان انگلیسی مجموعه برتر Why not با تدریس استاد مهران میرزایی می باشد برای اطلاعات بیشتر و  نمونه آموزش کلیک کنید


منبع: سرزمین زبان

نویسنده : ابراهیم خلیل مهرنو موسس و مشاور ارشد سرزمین زبان