راهکار یادگیری زبان انگلیسی

راهکار یادگیری زبان انگلیسی

 امروز بسیاری از اطلاعات مفید دنیا را می توانید به زبان انگلیسی پیدا کنید بنابراین هرچه سطحتان را ارتقا دهید به نفع خودتان است. در این مقاله می خواهم به شما کمک کنم بیاموزید که با چه ابزارهایی می توان به یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی کمک کرد.

قسمت اول: مکالمه زبانتان را بهبود ببخشید

۱- هر روز کمی انگلیسی صحبت کنید:

قطعا یکی از بهترین روش های یادگیری هر زبانی این است که آن را صحبت کنید. مهم نیست که فقط پنج لغت انگلیسی بلد هستید و یا کاملا روانید ، انگلیسی صحبت کردن با فردی دیگر یکی از سریعترین و تاثیر گذارترین روش های یادگیری زبان است.
منتظر ننشینید که در مکالمه انگلیسی راحت تر شوید – با منتظر ماندن هیچ چیزی بدست نمی آورید باید به خود فشار دهید و از نقطه امنی که دارید خارج شوید از همین امروز انگلیسی صحبت کردن را شروع کنید. از اینکه می بینید چقدر زود مهارتتان در زبان انگلیسی بالا می رود شگفت زده خواهید شد.
کسی را پیدا کنید که زبان مادریش انگلیسی است و دوست دارد مدتی را به انگلیسی صحبت کردن با شما بگذراند – حتی شما هم می توانید به او زبان خودتان را بیاموزید، برای مثال او با شما ۳۰ دقیقه انگلیسی صحبت کند و شما هم در مقابل ۳۰ دقیقه زبان خود را با او کار کنید. ( برنامه هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها با افرادی در سایر نقاط دنیا مرتبط شوید. )
اگر در کشوری انگلیسی زبان به سر می برید می توانید با انجام مکالمات ساده با مردم همانجا شروع به یادگیری بیشتر زبان کنید. حالا این صحبت ها می تواند به سادگی سلام دادن به یک فروشنده باشد و یا آدرس پرسیدن از شخصی دیگر.

۲- روی تلفظ خود کار کنید:

حتی اگر درک قابل قبولی از زبان انگلیسی، گرامر و واژگان داشته باشید اگر تلفظتان بد باشد حتی انگلیسی زبان ها نیز قادر به درک آنچه می گویید نیستند.
اگر واقعا می خواهید سطح زبانتان را بهبود ببخشید تلفظ صحیح و روشن بسیار ضروری است. خوب گوش دهید افرادی که انگلیسی زبان مادریشان است چگونه برخی کلمات را تلفظ می کنند و شما هم به همان شکل کپی کنید.
به تمام صداهایی که با آنها آشنا نیستید توجه ویژه نشان دهید. برای مثال برخی افراد با تلفظ حرف ” r ” مشکل دارند چون در زبان مادری شان وجود ندارد و یا برخی افراد با تلفظ ” th ” مشکل دارند.
حواستان باشد تلفظ برخی کلمات خاص انگلیسی بسته قسمت انگلیسی زبانی که آن را استفاده می کنند می تواند متفاوت باشد. برای مثال تلفظ انگلیسی آمریکایی با انگلیسی بریتانیایی بسیار متفاوت است. اگر می خواهید به کشوری بروید که انگلیسی زبان هستند در نظر گرفتن این مورد بسیار اهمیت دارد.


پیشنهاد ما برای یادگیری سریع زبان انگلیسی مجموعه برتر Why not با تدریس استاد مهران میرزایی می باشد برای اطلاعات بیشتر و  نمونه آموزش کلیک کنید


3.دایره لغات خود را گسترش دهید و از عبارات اصطلاحی استفاده کنید:

دایره واژگانتان هرچه گسترده تر شود و هرچه بیشتر لغت بیاموزید صحبت به انگلیسی نیز برایتان ساده تر خواهد شد.
در اینجا باز هم صحبت کردن با کسی که زبان مادریش انگلیسی است می تواند کمک کند به صورت طبیعی با واژگان و عبارات جدید آشنا شوید. همچنین خواندن، تماشای تلویزیون انگلیسی زبان و گوش دادن به اخبار انگلیسی نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
وقتی کلمات و عبارات جدید یاد گرفتید باید تلاش کنید تا از آنها در جملات استفاده کنید – این بهترین راه برای به ذهن سپردنشان است.
راه ساده دیگری برای به خاطر سپردن کلمات جدید به ذهن این است که به وسائل خانه برچسب هایی بچسبانید تا هر بار چشمتان به این وسائل خورد کلمات انگلیسی را هم کنارشان ببینید.
شما همچنین باید دفتری از عبارات اصطلاحی برای خود درست کنید که انگلیسی زبان ها دائم از آنها استفاده می کنند. برخی از این مثال ها عبارتند از ” it’s raining cats and dogs ” ( باران شدیدی می بارد ) ” cloud nine ” ( خیلی شاید بودن ) و یا ” piece of cake ” ( وقتی چیزی خیلی ساده و آسان است ). استفاده از این نوع عبارات در صحبت هایتان می تواند سطح زبانتان را بسیار بالا ببرد.

۴- مراجعه به کلاس انگلیسی و یا شرکت در گروه های مباحثه:

یکی دیگر از راه های مناسب برای اضافه کردن مکالمات انگلیسی به روتین هفتگی تان این است که در یک کلاس زبان شرکت کنید.
مراجعه به کلاس انگلیسی یکی از راه های عالی برای تمرکز روی برخی از جنبه های رسمی تر زبان است. کلاس زبان به شما می آموزد که صحبت کردنتان را از نظر گرامری اصلاح کنید – که شامل ساختار جمله مناسب و صرف فعل و به طور کلی ارائه یک رویکرد دارای ساختار برای یادگیری زبان است.
وارد شدن به گروه های مباحثه از راه های غیر رسمی و ساده برای یادگیری زبان انگلیسی است. در این گروه ها تمرکز بیشتر روی ساخت رابطه است تا درست انگلیسی صحبت کردن. صحبت کردن در این گروه ها کمکتان می کند برای مکالمه انگلیسی در حضور دیگر افراد احساس راحتی بیشتری بکنید.
هر دوی این روش ها برای یادگیری زبان مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین بهتر است در صورت امکان هر دو را با هم انجام دهید.

۵- یک فرهنگ لغت همراه خود داشته باشید:

همیشه به همراه خود یک فرهنگ لغت داشته باشید ( چه کتاب چه یک برنامه در گوشی همراه ) چون می تواند خیلی به دردتان بخورد.
داشتن یک فرهنگ لغت بدان معناست که هرگز سر یک کلمه گیر نخواهید کرد. این فرهنگ لغت می تواند هنگام صحبت با یک انگلیسی زبان از خجالت زده شدن نجاتتان دهد – تنها کافیست چند ثانیه به فرهنگ لغتتان نگاهی بیندازید.
جدای اینکه از خجالت زده شدنتان جلوگیری می کند هر بار کلمه ای که در صحبت کردن به آن نیاز دارید را پیدا می کنید و بلافاصله مورد استفاده قرارش می دهید در واقع به ثبت هرچه بهتر آن در حافظه واژگان خود کمک کرده اید.
همچنین مطالعه فرهنگ لغت در اوقات بیکاری مثلا وقتی در مترو یا اتوبوس هستید یا یک فنجان قهوه میل می کنید. با همین تکنیک ساده می توانید روزی بیش از ۲۰ تا ۳۰ لغت بیاموزید.
به عنوان یک تازه کار، باید با یک فرهنگ لغت شروع کنید که مترادف کلمات در زبان مادری خودتان را نیز داشته باشد. با افزایش مهارتتان در زبان انگلیسی دیگر باید به سراغ استفاده از فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی بروید که در آن مترادف لغات انگلیسی به انگلیسی می آید.

قسمت دوم: بهبود مهارت نوشتن، خواندن و شنیدن

۱- به رادیو ها و پادکست های انگلیسی گوش دهید:

یکی از بهترین راه ها برای بهبود مهارت شنیداری انگلیسی در خود استفاده از پادکست های انگلیسی و گوش دادن به رادیو های انگلیسی زبان است.
بنابراین باید سعی کنید روزانه به مدت ۳۰ دقیقه پادکست و برنامه های رادیویی انگلیسی زبان را گوش دهید. در باشگاه، وقتی به سر کار می روید و یا وقتی پشت کامپیوتر نشسته اید این کار را انجام دهید.
سعی کنید آنچه گفته می شود را درک کنید، اجازه ندهید آنچه به انگلیسی می شنوید باعث ترستان شود و نتوانید روی مفهوم تمرکز کنید. حتی اگر حس کردید گوینده خیلی سریع صحبت می کند سعی کلید کلمات کلیدی را درک کنید تا آنچه موضوع اصلی بحث است را درک کنید.
اگر می توانید از روی کلمات و اصطلاحاتی که درک نمی کنید یادداشت برداری کنید و پس از پایان کار به دنبال معنایشان بگردید. سپس دوباره به پادکست یا برنامه گوش دهید تا کلمات و اصطلاحات جدید را داخل محتوا درک کنید.

۲- فیلم ها و برنامه های انگلیسی ببینید:

از دیگر راه های جالب تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی این است که فیلم ها و برنامه های انگلیسی تماشا کنید.
سعی کنید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را انتخاب کنید که از آنها لذت می برید – این باعث می شود تمرین زبانتان حالت الزامی به خود نگیرد. در صورت امکان فیلم و برنامه هایی را انتخاب کنید که از قبل با آنها آشنایی دارید، مانند کارتون های کودکان و یا فیلم های معروف. اگر با داستان فیلم آشنا باشید زبانش را نیز راحت تر متوجه خواهید شد.
از دیدن فیلم ها و برنامه هایی که دارای زیرنویس به زبان خودتان هستند پرهیز کنید – زیرنویس تنها باعث می شود حواستان پرت شود و نتوانید روی گوش دادن به آنچه گفته می شود تمرکز کنید.

۳- یک کتاب انگلیسی، روزنامه یا مجله بخوانید:

خواندن یکی از قسمت های ضروری یادگیری یک زبان جدید است. بنابراین این تمرین را فراموش نکنید.
چیزی را پیدا کنید که واقعا به آن علاقه مند هستید – یک رمان معروف انگلیسی، روزنامه یا مجله سپس شروع به کار کنید اگر محتوا برایتان کسل کننده باشد علاقه ای به یادگیری نخواهید داشت.
تلاش کنید آنچه می خوانید را درست درک کنید. فقط رو خوانی نکنید. تمام واژگان و عباراتی که درک نمی کنید را علامت بگذارید تا بعدا از روی فرهنگ لغت ببینید.
اگر تنها هستید حتی می توانید متن را با صدای بلند بخوانید ، این کار باعث افزایش درک مطلب و همچنین بهبود تلفظ کلماتتان می شود.


پیشنهاد ما برای یادگیری سریع زبان انگلیسی مجموعه برتر Why not با تدریس استاد مهران میرزایی می باشد برای اطلاعات بیشتر و  نمونه آموزش کلیک کنید


۴- یک دفترچه یادداشت انگلیسی برای خود داشته باشید:

کنار خواندن و گوش دادن انگلیسی باید زمانی را هم به نوشتن انگلیسی و کار کردن روی این مهارت اختصاص دهید.
این ممکن است یکی از دشوارترین جنبه های یادگیری زبانتان باشد. نوشتن به زبان انگلیسی کمک می کند در مهارت های ساختار جمله، دستور زبان و تلفظ پیشرفت کنید.
یک دفترچه انگلیسی برای خود داتشه باشید و سعی کنید هر روز چند جمله به انگلیسی در آن برای خود بنویسید. لازم نیست محتویات دفترچه کاملا شخصی باشد، می توانید درباره آب و هوا بنویسید، درباره غذایی که خوردید و یا کاری که می خواهید در ادامه روز انجام دهید.
اگر برایتان سخت نیست می توانید نوشته هایتان را به کسی که انگلیسی زبان مادریش است نشان دهید تا ببیند اشتباه دارید یا خیر. این کار باعث می شود یک اشتباه را بارها و بارها پشت سر هم انجام ندهید.

قسمت سوم: با زبان جدید خود کار کنید

۱- با انگیزه بمانید:

هر زبان جدیدی که می آموزید، بسیار مهم است که با انگیزه بمانید و در راه رسیدن به هدفتان تسلیم نشوید.
به خود یادآور کنید که چقدر مشتاقید به هدفتان برسید تا بتوانید به هدف یادگیری زبانتان متعهد بمانید. به تجربه ها و موقعیت های فوق العاده ای که با استاد شدن در زبان می توانید به دست بیاورید فکر کنید.
می توانید با دیگر افرادی که در سراسر دنیا انگلیسی صحبت می کنند ارتباط برقرار کنید و روابطی جدید در زندگی تان ایجاد نمایید. حتی یادگیری زبان انگلیسی می تواند روی حرفه ای که دارید و یا شغلی که در آینده می توانید داشته باشید تاثیر بگذارد.

۲- هر روز تمرین کنید: اگر می خواهید هرچه سریعتر روان شوید باید خود را عادت دهید که هر روز تمرین کنید.

یادگیری زبان جدید بر پایه تکرار است، بنابراین اگر بین فصول یادگیری زمان زیادی فاصله بیاندازید، هرچه قبلا آموخته بودید را فراموش خواهید کرد و مجبورید دوباره آنها را بیاموزید بنابراین زمان با ارزش زیادی را از دست داده اید.
با این حال نباید تمرینتان آنقدر زیاد باشد که از انگلیسی خسته شوید. سعی کنید با انجام کارهای و تمرین های مختلف یادگیری را برای خود جذاب نگه دارید – یک روز تمرین گوش دادن، یک روز نوشتن، یک روز صحبت کردن، یک روز خواندن گرامر و غیره.
هیچ فرصتی را برای تمرین زبان انگلیسی از دست ندهید چون این بهترین راه برای قوی و روان شدن در این زبان یا هر زبان جدید دیگری است.

۳- خود را تمرین دهید تا به انگلیسی فکر کنید:

یکی از راه های انتقال از خوب بودن در زبان انگلیسی به روان بودن و تسلط کامل این است که به ذهنتان تمرین دهید تا به انگلیسی فکر کند.
پیوسته ترجمه کردن از زبان مادریتان به انگلیسی و برعکس انرژی و زمان زیادی صرف می کند. هر زبان تفاوت ها و خصوصیات ظریف ویژه خود را دارد به همین خاطر نمی توان یک زبان را مستقیم به زبان دیگری ترجمه کرد.
به عنوان مثال اگر به مغز خود انگلیسی فکر کردن را بیاموزید صحبت کردن و نوشتنتان به انگلیسی خیلی روان تر و طبیعی تر از گذشته خواهد شد. درست مانند یک کلید است وقتی می خواهید به انگلیسی ارتباط برقرار کنید کافیست روی فکر کردن به انگلیسی منتقل شوید باید فکر کردن به انگلیسی را روشن و فکر کردن به زبان مادری تان را خاموش کنید.

۴- با کسانی که انگلیسی صحبت می کنند دوست شوید:

یکی از بهترین آزمایش ها برای سنجش روان شدنتان در زبان انگلیسی این است که در یک بحث انگلیسی شرکت کنید و ببینید تا چه حد می توانید همراه کسان دیگر پیش بروید و صحبت را ادامه دهید.
برای دستیابی به این سطح از روانی بهترین روش این است که دوستانی انگلیسی زبان پیدا کنید ( و یا کسانی که مسلط هستند ) و درباره مسائل اجتماعی و روزمره به زبان انگلیسی با آنها وارد صحبت شوید.
با این روش برای اینکه بتوانید با آنها رابطه برقرار کنید مجبور به انگلیسی صحبت کردن می شوید. این کار مانند درس خواندن یا تمرین کردن نیست و می توانید از آن لذت ببرید.

۵- از اشتباه کردن نترسید:

بزرگترین سد در مسیر یادگیری یک زبان جدید ترس از اشتباه کردن است.
این ترس هیچ خدمتی به شما نمی کند، این ترس صرفا مانعی است که از روان شدنتان در زبان انگلیسی پیشگیری می کند.
از اشتباه کردن نترسید و خجالت را کنار بگذارید! مسلم است که از همان ابتدا نمی توانید یک زبان جدید را درست صحبت کنید. سعی کنید خود را بهبود دهید حتی اگر با سختی همراه باشد.
این را به خاطر بسپارید که هرکسی در یادگیری زبانی جدید دچار اشتباه می شود، در مسیر یادگیری زبان اشتباه اجتناب ناپذیر است. طی یادگیری زبان ممکن است کلمه ای نا مناسب را به اشتباه به کار ببرید و یا جمله سازی های بدی داشته باشید اما همه اینها جزئی از یادگیری و است بعدها موجب خنده خودتان می شود.
همچنین به خاطر داشته باشید طی یادگیری زبان انگلیسی به دنبال کمال نباشید بلکه هدفتان پیشرفت باشد. اشتباه کردن جزئی از فرآیند یادگیری است، اشتباهات کمک می کنند بهتر شویم پس آنها را بپذیرید و درس بگیرید.
منبع : بدونیم